zondag 7 maart 2010

Tiengemeten


In het voortreffelijke tv-programma Holland.doc ging het afgelopen week over het eiland Tiengemeten. Een eiland van 1000 hectare in het Haringvliet dat waarschijnlijk als zandbank ergens in de 17de eeuw is ontstaan.

Omdat Tiengemeten vlakbij de Hoekse Waard ligt wilde ik het programma zien. Dat moet ik uitleggen. De Hoekse Waard is de landstreek die nu letterlijk onder de rook van Rotterdam ligt en waar mijn vader en moeder zo’n kleine honderd jaar geleden zijn geboren (in Numansdorp en Klaaswaal). Omdat ik in mijn jonge jeugd vaak in de Hoekse Waard op familiebezoekjes mee moest en ik een enorme nostalg ben (of nee, laat ik maar beweren dat ik mijn vader en mijn moeder nog altijd eer, dat klinkt beter), leek het me wel de moeite waard. Tiengemeten heeft hetzelfde landschap als de Hoekse Waard en dat landschap is altijd mooi om te zien. Toch viel het programma me tegen. Het ging namelijk vooral over het jarenlang lopende project om het eiland te ontdoen van haar boerenbevolking om het vervolgens terug te geven aan de natuur. Dat is inmiddels gelukt.

[Overigens vind ik ‘teruggeven aan de natuur’ altijd een beetje rare uitdrukking. Alsof de natuur een persoon is aan wie iets valt te ontnemen of terug te geven. Onzin natuurlijk. Het is een romantisch beeld dat voortkomt uit de Verlichting. De natuur als hoogste waarde nadat God dood was verklaard en daarmee de (zogenaamd natuurlijke en van nature goede) mens in het middelpunt werd gesteld.]

Wat ik wel erg mooi vond aan het programma waren de laatste minuutjes. Daarin zag je een eenvoudige doorkijk van een fraai akkerlandschap met een boom en een houten hekwerk. Vervolgens werd dat beeld bevroren en achtereenvolgens vertoond in alle jaargetijden die er zijn. Telkens zagen we dezelfde foto in een ander seizoen. Het was in al zijn eenvoud prachtig. Zo prachtig, dat ik de Schepper van dit moois even in stilte bedankte en groot maakte. Want dit was zijn project.








Geen opmerkingen: