woensdag 24 maart 2010

Een Lumineus idee




















Onder de afwas ontstaan vaak de beste gesprekken. Gesprekken die zomaar kunnen uitmonden in de beste ideeën.

Luuk (die Marleymuts) en ik waren bezig aan het aanrecht (ik nat, hij droog) en het gesprek kwam op school. Over hoeveel het allemaal was. En hoe zwaar. Ja ja. Veel en zwaar - aan m’n hoela troela. Onze reggaekoning heeft - vanwege de uitval van z’n mentor/leraar die normaliter wekelijks wel vijf verschillende vakken aan Luuks klas geeft - deze week elke dag hooguit een uurtje of twee, drie les. Dus slaapt Prins Heerlijkheid een gat in elke dag en staat vanaf een uurtje of twee, drie ’s middags al weer te swingen op de trampoline voor ons huis. Om daarna eenmaal binnenshuis onophoudelijk mijn oren van mijn getormenteerde hoofd te zaniken.

Maar dat idee.

Luuk zei dat hij en alle andere kinderen uit zijn klas altijd veel vrolijker zijn in het weekend.
Echt opvallend ja.
Ik zei daarom voor de gekkigheid dat ze het dan maar moeten omdraaien. Schoolgaan in het weekend en door de weeks vrij.
Het duurde even voordat het kwartje viel, maar toen was Boy Wonder meteen gegrepen. Werkelijk: twee dagen school en vijf dagen vrij, dat leek hem wel wat. Hij dacht daarbij zelfs ook nog aan zijn moeder: ‘Dan hoeft mama ook maar twee dagen te werken.’
Ikzelf dacht even heel snel aan alle nachtbrakers, comazuipers, straatvechters en bushokjesverbouwers die in het weekend zo hun eigen programma afdraaien en dacht: Mm, de meeste tieners zijn in het weekend dag en nacht onafgebroken in touw, dus die verplichte lesuren halen ze dan ook gemakkelijk in die twee dagen.

Ik ga morgen meteen patent aanvragen voor mijn idee.

Geen opmerkingen: