donderdag 3 juni 2010

Mc Duck

Tijd voor iets heel anders.

Vandaag eens een berichtje over onze relatie met de grootste hamburgerketen ter wereld. Die relatie is bijzonder slecht, verklap ik maar vast. En nee, wij zijn geen vegetariërs en eten af en toe ook een hamburger, al is het dan niet van zo'n multinational. Ik heb me door mensen die hun geld wel hebben afgestaan aan deze slager laten vertellen dat die broodjes helemaal niet zo lekker zijn als wordt beweerd.

Waarom ik zo'n hekel heb aan die vetuitbater? Omdat hij symbool staat voor de Amerikaanse manier van leven. Mc D. is een religie met miljoenen gelovigen. Al jaren geleden stelde een onderzoekbureau vast dat de gele, gebogen M als beeldmerk inmiddels bekender is dan het kruisteken.

Verder mag Mc D. worden verweten dat ze miljoenen tonnen afval heeft geproduceerd en op volkomen onverantwoorde wijze heeft gedumpt. Dat het bedrijf tegenwoordig een gerecycled imago heeft, doet daaraan helaas niets af. De eerste decennia is er vervuild op een schaal waar de honden geen broodjes van lusten.

Daarnaast wordt eindelijk duidelijk dat het eten van grote hoeveelheden vlees ontzettend slecht is. Allereerst voor het menselijk lichaam zelf, dat niet geschapen is om zoveel vlees te eten. Elke dag (veel) vlees eten, kwam nooit eerder voor in de geschiedenis, simpelweg omdat we niet eerder op zo'n grote schaal zo rijk waren. En omdat de prijs van vlees veel te laag is geworden. Gevolg: enorm dierenleed en grootschalige vervuiling op het boerenerf (ver van de roodgele restaurants). Dan mag 'Ronald McD.' wel huizen openen om het leed dat kanker heet te verzachten, maar een van de oorzaken van kanker is een verkeerd voedingspatroon, waar Mc D. volop aan meewerkt en in feite ook propageert.

Omdat Mc D. de grootste inkoper is van aardappelen en rundvlees heeft het bedrijf, dat zo graag zijn sociale gezicht laat zien in de directe omgeving van zijn winkels, zijn toeleveranciers in een wurggreep. Slechts een paar aardappelverwerkers en rundvleesverwerkers zijn overgebleven en die lopen aan de leiband van Mc D. en andere fastfoodreuzen. Zelfstandige aardappel- en veeboeren zijn er nog amper.

Mijn volgende punt: doordat Mc D. en consorten de voedingsnorm hebben veranderd (elk jaar komen er 2000 vestigingen van Mc D. bij! en dus struikel je in de VS over deze neo-heidense totempalen) is overgewicht gigantisch toegenomen. En wie tegenwerpt dat Mc D. nu ook gezonde salades verkoopt, zeg ik: die salades zijn letterlijk nogal besuikerd en gevuld met waterbommen als komkommers en ijsbergsla, dus laat dat gezonde er maar vanaf.

Verder is slechts bij een enkeling bekend hoe Mc D. tewerk gaat (of laat gaan) in arme landen, waar de autochone bevolking uit hun wouden worden verjaagd doordat die wouden grootschalig worden gekapt zodat er hamburgers in spe kunnen grazen of goedkope soja kan worden verbouwd dat louter als veevoer dient.

Ook bijna niemand weet dat doordat het geld regeert en daarom het vee snel en spotgoedkoop moet worden geslacht, er op een fastfoodhamburger meer fecale bacteriën voorkomen dan op een gemiddelde wcbril.

Afijn, wie meer wil weten of mij domweg niet kan geloven, moet maar eens op zoek naar het boek "Het fastfoodparadijs" van Eric Schlosser, die undercover werkte bij het bedrijf (Het Spectrum - 320 pagina's - 21,50 euro). Hij beschrijft, zonder te willen demoniseren, een wereld van dwang, uitbuiting, terreur en bedreigingen. De fastfoodindustrie stinkt, niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk. Daar wil je toch niet aan meedoen?

Zo, en nu ik dit appeltje heb geschild eet ik het ook maar op. Wel zo gezond.


2 opmerkingen:

Juud zei

je hebt wel gelijk hoor. Ik heb er trouwens gewerkt 23 jaar terug in mij studententijd. 1 jaar lang. ook toen al vond ik de manier van doen een grote facade.En ja de kilo's vlogen er aan toen hoor. Ik moet wel toegeven dat ik er nu nog wel eens kom maar dat wordt steeds zeldzamer daar het gewoon geen verantwoord eten is en het niet goed is voor mijn kind. ook die salades niet.. inderdaad.Toen ik er werkte kon ik gelukkig al door die sluier heenkijken hoor. bah wat een Amerikaans gedoe.. ook zo als ze willen dat je aan t werk bent. daarom stopte ik er na een jaar mee.. en veel is er niet verbeterd in die jaren...
ik haal liever een frietje bij de snackbar, die smaakt nog eens!

Joke zei

Tja, en als je dan Gunter Walrafs 'Heerlijke nieuwe wereld' dan vallen veel gewone restaurants, afbakbroodjes van de L, postversturen en treinen in D'land (zou het hier anders gaan?) etc ook allemaal af. Soms... soms... dan is het zó overweldigend, de idioterie van ons rentmeesterschap... dan zou je willen dat het zometeen nog afgelopen zou zijn! En dat er écht een heerlijke Nieuwe Wereld staat!