vrijdag 4 juni 2010

Haasje Repje

Purperpol en ik doen dagelijks mee met de test van Beter Spellen (www.beterspellen.nl) .
Vandaag stonden zoals altijd weer vier nieuwe vragen klaar. Het spreekt voor zich dat het onze eer te na is om fouten te maken. Het spreekt ook voor zich dat Purperpol dat nog beter lukt dan mijzelf. Ach ja, een Heer van Stand laat graag een dame voorgaan.

Gelukkig is mijn gemiddelde score inmiddels opgerekt tot 89% terwijl het gemiddelde gemiddelde (?) blijft steken op een bescheiden 77%. Kijk, dat laatste is belangrijk. Want als dat gemiddelde nu bijvoorbeeld 87% zou zijn geweest, had die 89% toch minder gevoeld. Maar genoeg over mijn eigen ijdelheid.

Een van de vragen van vandaag ging over de juiste spelwijze van de uitdrukking haastje-repje. Je kon kiezen uit vier mogelijkheden:

a. Haastje-repje

b. Haast je, rep je

c. Haasje-repje

d. Haasje Repje

Die laatste mogelijkheid is weliswaar de foutste die je kunt bedenken, maar ik vind hem ook de leukste. Wat dacht je van een sprookje of fabeltje met zo’n titel? Leuk idee om zo’n boek zelf te schrijven? Mm. Waarschijnlijk is deze verbastering van het gezegde al eerder gebruikt. Een snelle rondgang op internet leert dat er een Almeerse peuterspeelzaal is die zo heet (lekkere sarcastische sneer trouwens naar de zich altijd haastende tweeverdienende yuppenouders), een croissanterie in Vlaardingen, een modezaak in Groningen, een Nederlandstalig lied (Johnny Haasje Repje) en het blijkt ook de titel van een schilderij op de webpagina mesjogge-kinderkunst.nl.

En ja hoor: het idee is ook al gebruikt als boektitel. Vijf pagina’s diep in google stuit ik op het boekje Tovertje Konijn en Haasje Repje. Auteur is Harriet Laurey en het verscheen al in 1956. Dat was zelfs nog (net) voor mijn geboortejaar. Misschien heb ik het als peuter wel voorgelezen gekregen. Ach natuurlijk: vandaar dat ik het zo grappig vond!

Geen opmerkingen: