vrijdag 18 juni 2010

De realisatiewereld

De bouw is compleet ingestort.
Nieuwsbulletins meldden het de afgelopen dagen weer: er wordt steeds minder gebouwd in Nederland. Oorzaak? Bijna iedereen denkt dat het allemaal te maken heeft met de economische crisis.

Bijna iedereen?

Ja, want ik lekker niet. Ik weet wel beter. Ik lees namelijk steeds vaker, om niet te zeggen: eigenlijk niet meer anders, dan dat er totaal niet meer wordt gebouwd in Nederland. Nou, nou, Heer van Stand, is dat niet een beetje overdreven? Nee, dat is het niet. Er wordt namelijk alleen nog maar 'gerealiseerd'. Bouwen, ho maar. Zoals er deze week nog in ons Plaatselijke Sufferdje stond: "De Gereformeerde Gemeente alhier te Plaatse wil een nieuw kerkgebouw realiseren op de kruising van de Ene Weg en de Andere Weg." (plaats en straatnamen zijn gefingeerd).

Gaat hier een kerk gebouwd worden? Welnee: er wordt een kerk gerealiseerd!  
MAAR WAT EEN ONZIN ZEG !!!
Als we dit normaal gaan vinden is het einde zoek. Dan gaan we, wat ik u brom, binnenkort zonder blikken of blozen onderstaande voorbeelden ook eh... realiseren.

Komt een vrouw bij de bakker (weer eens wat anders dan bij de dokter) en vraagt: "Zeg bakker, welke heerlijke broodjes heb je vandaag weer gerealiseerd?"

Of deze:

Komt een kind uit school en zegt: "Mama, kijk eens wat een mooie tekening ik heb gerealiseerd!"

Of een paar jaar later in datzelfde huishouden:

Schopt een vader een kind naar zijn kamer onder de uitroep: "Het wordt de hoogste tijd dat jij je huiswerk eens gaat realiseren!"

Nee, niet alleen de bouwwereld (liever dus: de realisatiewereld) is ingestort. Ook mijn taalgevoel heeft een gevoelige knauw gekregen door deze affreuze taalbanaliteit. Bouwen, maken, produceren, al die mooie werk-werkwoorden zijn inmiddels vervangen door het managerswoord realiseren. Zo'n woord wordt alleen maar gebruikt door mensen die het zelf niet hoeven te doen, beweer ik (en ik kan het weten, want ik doe zelf ook nooit wat.) Mensen die iets laten bouwen, kunnen zodoende toch zeggen dat ze het zelf hebben gerealiseerd. Waarmee ze dus bedoelen dat ze het geld even hebben voorgeschoten.

O help, heb ik nu al weer over de VVD? Dat realiseer ik me nog net op tijd.

Geen opmerkingen: