dinsdag 15 juni 2010

Geld stinkt niet, maar vloekt!

Purperpol en ik fietsen vanmorgen een groot rondje rondom onze woonplaats aan de rand van de Veluwe. Het was een heerlijk tochtje en we genoten met volle teugen van iets wat ook nog eens helemaal niets kostte. De mooiste zaken in het leven zijn vaak ook nog gratis. We zagen rustieke landschapjes, fraaie akkers, glooiende velden, pittoreske dorpsstraatjes en schitterende villa's langs de weg. De ene villa was nog mooier en groter dan de andere, viel me op. Tjonge, zei ik tegen Purperpol, als je zo mooi woont wil je toch helemaal niet meer naar de hemel.

En terwijl we verder fietsten langs poenerige bungalows en patserige landhuizen met grote gecultiveerde voortuinen, met op de oprit diverse brede bolides en opzichtige snollebakken quasi-achteloos geparkeerd, om nog maar te zwijgen van de trits letterlijke luxepaarden die we passeerden, die vredig grazend stonden te wachten op aandacht van hun miljonairsbaasjes - u voelt de jaloezie uit mijn woorden sijpelen? tja, dat vreesde ik al - terwijl we dat dus deden, moest ik opeens denken aan de reportage uit ons ochtendblad Trouw van deze ochtend. Die ging over Oost-Congo en wat daar zoals gebeurt. Wat daar precies gebeurt om onze mobieltjes, iPods, digitale camera's, laptops en tomtoms gaande te houden. Letterlijk ten hemel schreiende zaken spelen zich daar af. Vrouwen en jonge kinderen die in mijnen van tientallen meters diep, waar ze amper adem kunnen halen, voor 75 cent per dag en met werkdagen van 6.00 uur tot 18.00 uur, moeten zoeken naar grondstoffen als cassiteriet, coltan, wolframiet en kobalt. Gewoon goud trouwens ook. Allemaal zaken die nodig zijn voor die moderne en overbodige speeltjes van ons. Door deze grote bodemrijkdom zijn diverse legers permanent met elkaar in oorlog. Tel uit je winst... De tweede Congolese oorlog is volgens cijfers van het International Rescue Committee zelfs het bloedigste conflict sinds de Tweede Wereldoorlog: 5,4 miljoen doden en naar schatting 100.000 verkrachte vrouwen. Ik zal u de smerige en walgelijke details besparen, dan moet u zelf maar een kwaliteitskrant gaan lezen.

Maar als ik zoveel luxe en weelde en rijkdom zie langskomen en voorzichtig taxeer dat de VVD  om precies die reden ook in deze contreien de grootste partij is geworden dan krijg ik het even te kwaad.  Ook al weet ik dat we niet hebben te strijden tegen vlees en bloed. Maar als Mammon regeert en over lijken gaat, dan breekt toch je hart?
En wat dan te doen met de laptop waarop ik dit logje typ? En met de twee mobieltjes die hier in huis zijn? Wegdoen? Dat is al bijna geen optie meer. Zonder mobiele telefoon leven gaat misschien nog wel, maar wie kan tegenwoordig zonder computer in het volle leven staan?
De wereld is gebroken, want de leugen regeert. En geld stinkt niet, maar vloekt - tegen de hemel. Het is God tegen Mammon, en Mammon verslaat momenteel zijn miljoenen.  Wij houden, zonder het te beseffen, onder andere in Oost-Congo maar ongetwijfeld op veel meer plaatsen op deze wereld, een gruwelijke vloek in stand door die te bekostigen met onze hang naar luxe, gemak, welvaart en genot. En dan leust de VVD: voortaan voor iedereen die straf verdient: straf. Kennen ze daar het verhaal dan niet dat de profeet Nathan aan koning David kwam vertellen? Of het spreekwoord: de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet?

Zalig die leven van genadebrood.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

oei, wat een goede blogpost! en wat ben ik het grondig met je eens!

Bree zei

genade
dat is het.
las jes.60 vandaag
vond het behoorlijke troost

Bree zei

oeps
ik bedoel jes. 61