zaterdag 23 oktober 2010

Van de vorige eeuw

Hoe vaak ik bovenstaande uitdrukking tegenkom weet ik niet, maar sinds een jaar of wat moet er, als er geschreven of gesproken wordt over een decennium van de twintigste eeuw, blijkbaar bij worden vermeld dat het over die bewuste eeuw gaat. Zoals in:

"In de vroege jaren zeventig van de vorige eeuw was oranje dé modekleur."

"De wederopbouw werd in strak tempo ingezet in de jaren vijftig van de vorige eeuw."

"De jaren tachtig van de vorige eeuw brachten Nederland een ongekende werkeloosheid."

Maar het is toch duidelijk dat het in al deze gevallen gáát om de vorige eeuw? Dat hoef je er dan toch niet speciaal bij te vermelden? Laat in de drie bovenstaande voorbeelden die rare toevoeging weg en iedere volwassen Nederlander weet nog steeds ruimschoots waar het over gaat.

Me dunkt, als het zou gaan om bijvoorbeeld de Franse Revolutie is het in veel gevallen wijs om erbij te vermelden dat het in dat geval gaat om de jaren tachtig van de achttiende eeuw. Hoewel we dat eigenlijk ook gewoon allemaal op school hebben moeten leren. En wanneer we eens gezellig komen te keuvelen over pakweg de kinderjaren van Vincent van Gogh is het ook raadzaam te vermelden dat die zich afspeelden in de jaren vijftig van de negentiende (of voorvorige) eeuw. Maar verder?

Of is het soms dat ik zelf al een tandje ouder word en het niet zo goed meer kan hebben dat alles en iedereen ouder dan tien jaar wordt weggezet als van een vorig leven? Een vorig decennium, een voorbije eeuw, een afgedankt millenium? Ja, als je het zo bekijkt ben ik al stok- en stokoud. Ik ben namelijk uit de jaren vijftig van het vorige millenium. Alleen wélke jaren vijftig dat zijn verklap ik hier nu niet. Soms moet je niet al te precies willen zijn...


1 opmerking:

Bram zei

Voor insiders is dit onmiskenbaar het Oostplein in Rotterdam uit "de vorige eeuw" met een zgn. "Vierasser" gebouwd door de roemruchte fabriek Allan, ook al uit "de vorige eeuw" en een bus van maatschjappij "De Twee Provinciën" op weg naar de Krimpenerwaard. Beiden oerdegelijk en niet kapot te krijgen materiaal, kom daar maar eens in "deze eeuw" om.