vrijdag 1 oktober 2010

Hardwerkende Nederlanders

"We gaan het land teruggeven aan de hardwerkende Nederlander," meldde Mark Rutte gisteren.

Deze uitspraak kan maar één ding betekenen: het land wordt van mij afgepakt! Ik ben namelijk geen hardwerkende Nederlander, maar een steuntrekker. Met een vrouw die ook steuntrekt. Dubbel fout dus. Man in de WW, vrouw in de Ziektewet. En omdat ik eerdere perioden in mijn leven heb gekend waarin ik werkloos was, ben ik een extra zwaar geval. Ik chronisch werkloos en Purperpol chronisch ziek. In rechts jargon heet dat: hangen in een uitkering, nee: wonen in een uitkering. Zulke mensen zijn natuurlijk de echte a-socialen. En die gaan dus nu aangepakt worden. Eindelijk...
Ik wist overigens niet dat het land mij de afgelopen jaren toebehoorde, maar blijkbaar heb ik, ondanks mijn zee aan vrije tijd, niet op zitten letten.

Hardwerkende Nederlander, beste lezertjes, is een fantastische term die door Telegraaflezend Nederland, om niet te zeggen: wakker Nederland graag wordt gebruikt. Ik geloof dat Hans Wiegel er indertijd mee begon, strak kijkend in de draaiende camera. Succes verzekerd, want iedereen voelt zich natuurlijk aangesproken. We zijn immers allemaal druk druk druk? Alleen een kleine groep a-sociale steuntrekkers, zwakkelingen en profiteurs - sommigen zelfs behept met een buitennissige godsdienst - zal zich voelen aangesproken en dientengevolge buitengesloten. En zo hoort het ook. In barre tijden dienen we de rijen te sluiten. Hardwerkende Nederlanders tegenover de slappelingen die niet eens hun eigen broek kunnen ophouden. Wakker Nederland tegenover Versuft en Verstoft Nederland (denk aan: coffeeshoppers, hangjongeren en mensen met linkse hobby's zoals kunst, ontwikkelingshulp en uitkeringen).

Purperpol en ik moesten ons rot schamen, stelletje lamlendige bankzitters die we zijn. Maar wij weten nu dat we binnenkort worden aangepakt. Het is uit met de pret. En schuilen in groepsgedrag is er ook niet meer bij, want Rutte dreigde ook: "We beoordelen mensen niet als groep maar als individu."

Nu probeert dit individu door middel van stagelopen en solliciteren al tijdenlang aan de bak te komen als inburgeraar/docent NT2 (of anders als medewerker klantcontacten bibliotheek) en raadt eens waarop onder andere ernstig gaat worden bezuinigd door hardwerkende en wakkere Rutte?

Werkte hij maar wat minder hard...

Geen opmerkingen: