donderdag 28 oktober 2010

Erger dan Wilders


"Pap? Wil je nog wel eens een keer naar Luxemburg op vakantie?"

"Nee."

"...."

Luuk onthoudt slecht. Vorig jaar had ik al aangegeven dat ik eigenlijk nooit meer op vakantie naar het buitenland wil. En dus ook niet naar Luxemburg, nee. Dat ik daarmee nog erger ben dan Geert Wilders neem ik maaar even op de koop toe. Geert heeft alleen maar een hekel aan sommige buitenlanders. Een kleine jongen vergeleken bij mij: ik moet van geen enkel buitenland meer iets hebben.

Hoezo dat?

Hou ik soms niet van fraaie landschappen,  prachtige bergen, warme streken, interessante mensen, buitenlandse gerechten, verre stranden en exotische culturen?

Ja, maar nee.

Ik vind het buitenland op zich wel leuk, mooi en boeiend, maar waar ik sinds een tijdje enorm tegenop ben gaan zien zijn de ellenlange reizen, die dan natuurlijk al gauw per auto moeten worden afgelegd (zonde van de tijd en doodvermoeiend) en daarnaast de taalbarrière. Voel ik me in de vaderlandse taal als een vis in het water, zodra ik over de (taal-)grens stap verander ik als bij toverslag in een onzekere, xenofobe analfabeet. Vreselijk vind ik het als ik niet gewoon uit mijn woorden kan komen op een buitenlands terrasje of bij het aanspreken van de campingbaas in zijn moerstaal. Dan blijf ik nog liever gewoon bij huis en haard. Nederland is toch ook mooi? En Vlaanderen is toch ook 'buitenland'? Zat Hollandse plekjes die nog niet zijn ontdekt door alle hordes die wel zonodig de Borroborduur of de Niagaruagaritische watervallen (zelfs die buitenlandse námen zijn al te moeilijk voor me) met eigen ogen hebben moeten zien en er tot overmaat van ramp ook nog wat volslagen overbodige foto's van menen te moeten maken.

Wat een geluk is het dan dat ik de tijdgeest helemaal mee heb in de vorm van het uiterst hippe milieubeschermen. Of nee, dat moet tegenwoordig klimaatneutraliseren heten, geloof ik.
Dure vliegreizen zijn daarbij sowieso uit den boze, maar ook een daglange autorit naar het zuiden valt tegenwoordig natuurlijk niet meer te verkopen aan je sociale netwerk. Toch? Nou dan. Nee, ik blijf mooi in Nederland, ook in 2011. Puur uit menslievendheid natuurlijk, dat begrijpt het oplettende lezertje nu wel. Al zij hierbij gezegd dat ik zelf dus ook een mens ben, en ik allereerst natuurlijk ook mijzelf dien lief te hebben...

Gewoon in je eigen land blijven mensen, da's overal goed voor.
Het is niet duur, het is goed voor het behoud van de schepping en de Neerlandse economie in het algemeen en het is nog beter voor de lichamelijke conditie en communicatieve vaardigheden van uw Heer van Stand in het bijzonder.

O ja, en mijn humeur.Vraag maar eens aan mijn zonen hoe belangrijk het is om juist nu dat goed te houden!

En als u nu nog niet bent overtuigd, als laatste dit:

Waarom wordt het land waarin ik ben geboren 'vaderland' genoemd? Ik, zelf vader zijnde, weet het antwoord wel. Een vaderland is het land waar vaders in dienen te verblijven en blijven en blijven en...

Erger dan Wilders ja. Ik zei het toch?

2 opmerkingen:

Juud zei

welnee je moet gewoon doen waar je je lekker bij voelt. Wij hoeven ook niet meer ver weg hoor..nouja Europa dan wel hoor.. Zuid-Amerika hoeft niet nog een keer..Tja en wij zitten iedere week al in t buitenland...maar ja we wonen 4km van de grens af met duistland dus tja dan zit je er zo he

"Hanneke" zei

Lees met veel plezier sinds een tijdje je blog mee, ben hier terechtgekomen via de blog van Purperpol(jammer dat ik haar blog niet via een archief vanaf het begin kan teruglezen!)....
Ben het - zoals wel vaker - roerend met je eens: ik hoef helemaal niet naar het buitenland op vakantie - veel te ver fietsen!