zaterdag 18 september 2010

Mijn eigen weelde












Een citaat:

"Ik kies voor de mooie kanten van het leven, heel beslist. Maar als de mensen drie straten verderop grommen, dan geniet ik minder. Dus om beter te genieten van mijn eigen weelde, wil ik dat andere mensen niet in misère leven."

Deze uitspraak van een bekende Nederlander stond vandaag (zaterdag 18 september 2010) uitgelicht in Trouw om een groter artikel verderop in de krant aan te prijzen bij de lezers.

Ik wist niet wat ik las.

Na even te hebben nagedacht, kwam ik tot de conclusie dat een van de bekende gelijkenissen die Jezus ooit vertelde nu een beetje moet worden herschreven. Dat doe ik bij dezen:

Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. Hij koos voor de mooie kanten van het leven, heel beslist. Een bedelaar die Drie Straten Verderop heette, woonde daar ook, zij het dat hij was overdekt met grommende zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; en omdat de rijke man graag zijn geweten wilde sussen voordat hij aan tafel ging, zorgde hij ervoor dat Drie Straten Verderop er weer een beetje appetijtelijk uitzag en er weer zo'n beetje mee door kon. Op zekere dag stierf Drie Straten Verderop, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Drie Straten Verderop aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Drie Straten Verderop naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Drie Straten Verderop bijna niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” Toen zei de rijke man: “Maar vader, ik heb toch minder kunnen genieten van mijn weelde dan ik wilde, juist omdat Drie Straten Verderop maar steeds aan het grommen bleef? Dan is het niet eerlijk dat ik hier moet zijn en hij daar bij u."

Wat Abraham daarop zei, mag u zelf gaan bedenken...

En nee, ik geef u niet de naam van deze levensgenieter. We hebben niet te strijden tegen vlees en bloed en zelfs niet tegen Bekende Nederlanders (al zou je soms denken van wel) en wellicht woont dit personage wel veel dichterbij dan ons lief is. In ons eigen hart bijvoorbeeld.

1 opmerking:

Bram zei

Misschien heeft de wijze Abraham een spreuk van koning Salomo geciteerd:
"Twee dingen vraag ik van U, weiger mij die niet, aleer ik sterf: Houd valsheid en leugen verre van mij, geef mij armoede noch rijkdom, doe mij het brood genieten dat mijn rantsoen is, opdat ik niet verzadigd raak en U ga verloochenen en ga zeggen: Wie is de Heer ? - opdat ik niet arm word en ga stelen en mij aan de naam van God vergrijp."