dinsdag 3 augustus 2010

BOEKENTIP: HET GROTE PRENTENBOEKENLIEDJESBOEK




















Het is al weer een tijdje geleden dat ik een boekentip gaf. Schande natuurlijk, want er zijn goeie kinderboeken genoeg. Slechte ook trouwens, maar die zwijgen we hier het graf in. 
Allereerst de recensie die ik vier jaar geleden schreef voor het onvolprezen opvoedblad Aan de Hand:, waarvan u nu zo onderhand toch wel eens een abonnement voor het leven op zou moeten hebben genomen. Maar dit terzijde.

Het grote prentenboekenliedjesboek
Auteurs: Elle van Lieshout & Erik van Os
Uitgeverij: Lemniscaat
Aantal bladzijden: 94
Prijs: € 15,00
Leeftijd: 6-10 jaar

Idee: laat van de negentien beste kinderboeken uit je eigen fonds leuke liedjes maken, laat die inzingen door Hakim van Sesamstraat en zet die op een cd. Stop die cd achter in een prentenboek waarin je de tekst en de muziek van deze liedjes (inclusief gitaargrepen) afdrukt. Verzin er nog een leuk spelletje bij van het kaliber “zoek de zeven verschillen” en illustreer het geheel met plaatjes uit het betreffende boek. Ziedaar het recept voor een aantrekkelijk geheel. En het mag gezegd worden: Lemniscaat heeft genoeg kwaliteit in zijn catalogus om voor de dag te kunnen komen met 19 sterke titels. Denk aan Max en de Maximonsters, Monkie, De Gruffalo en Raad eens hoeveel ik van je hou. Geweldige leuke boeken voor kleuters en iets oudere kinderen. Mede daardoor valt er veel te genieten in dit boek, vooral de speciaal hiervoor gecomponeerde liedjes zijn erg sterk en werken aanstekelijk bij jong en oud. Toch enige kanttekeningen: Hakim is weliswaar erg bekend van en prima op z’n plaats in Sesamstraat, maar daar redt hij het niet mee als je hem alleen maar hoort zingen. Dan valt op dat zijn uitspraak van het Nederlands niet bepaald loepzuiver is: zo wordt “vallen” “valen” als Hakim het zingt en dat stoort. De muzikale begeleiding is technisch gezien klasse maar meer variatie in de begeleiding was wenselijk geweest. En de grootste misser: er is nergens een inhoudsopgave van de cd te bekennen.

Tot zover mijn recensie, die ik nu en achteraf toch nog een beetje te zuur vind. De zang van Hakim zou je namelijk ook gewoon erg grappig of zo u wilt charmant kunnen noemen en kinderen zullen heus niet verkeerd gaan spreken door deze door hem gezongen liedjes.

Ik heb eigenlijk alleen maar goeie herinneringen aan dit boek en deze cd omdat ik dankzij deze liedjes een uiterst vrolijke Luuk kreeg en daar prompt weer een column over schreef die op zijn beurt weer werd geplaatst in het onvolprezen... o, u raadt het al. Die column houdt u nog te goed, want al te veel moois kan een mens niet in één keer aan. Ja nee, u natuurlijk wel, maar die andere lezers van dit blog niet. Dus voor hen houdt u zich nu even groot.

Tip: het boek staat nu op Marktplaats zag ik net bij toeval (niet van mij, want ik houd hem lekker zelf!).

Geen opmerkingen: