vrijdag 27 augustus 2010

Kinderen nemen













Omdat we hier in ons veilige christelijke dorpje (dat overigens geen Veenendaal heet zoals zuster A. te Z. abusievelijk reageerde op mijn vorige post) veel christelijke onder-ons-gesprekjes hebben, kwam de opmerking als een schok voor me.
Ik was met een paar, grotendeels niet-gelovige, collega's uit eten in een aardig Afrikaans restaurantje, waar we overigens geheel in stijl met de vingers moesten eten en we gelukkig ook figuurlijk onze vingers konden aflikken, en het gesprek kwam op kinderen krijgen. Die uitdrukking zit er bij mij tamelijk ingeramd, maar dat dit niet bij iedereen zo is kwam ik achter. Op een bepaald moment zei een collega: "Ja, maar daar houd je toch rekening mee in het aantal kinderen dat je neemt?"
Ik was te perplex om adequaat te reageren, en geloof me: dan kan ik beter mijn mond houden.
Later thuis dacht ik er nog wat over na en kwam ik tot de volgende grappige conclusie. Deze vrouw, die naar ik weet moeder is van meerdere kinderen, heeft wellicht bij de geboorte van haar kroost een ander geboortekaartje laten maken dan wij, waarop de tekst als volgt was bedacht:

Met grote blijdschap, maar zonder enige verwondering hoe dan ook, melden we u dat we een kind hebben genomen. Voordat we tot de conceptie overgingen waren we bij ons volle verstand en dit kind is dus absoluut gepland. Wij zagen dat het goed was en noemen hem:

                          Maaksel

Moeder en kind maaksen het goed en rusten volgens eigen planning tussen 12.00 en 14.30 uur. Bezoektijden zijn in overleg maar dus niet tijdens de rusturen, want dat kunt u niet maken.

Bennie & Hennie Eigenheimer
Ooievaar 3
1234 AB Kinderdijk

2 opmerkingen:

Juud zei

ja groot gelijk heb je..je hoop dat je kinderen mag krijgen en voor velen is t niet zo vanzelfsprekend.. voor ons ook niet..t ging allemaal niet vanzelf en dan wil je dat soort opmerkingen niet horen en,, je beseft des te meer dat je boft .. want hoeveel mensen willen maar zullen nooit een eigen kindje hebben...ik was bijna een van hen geweest als ik naar een van mijn gyns geluisterd had...dus de pijn van die mensen besef je daardoor heel goed.maar vanzelfsprekend is het niet het hebben van een kind

Anoniem zei

Sorry voor het binnenvallen op je blog ;-). Ik vind het eigenlijk wel fijn als mensen zeggen 'kinderen nemen' en dat het blijkbaar voor veel mensen inderdaad heel vanzelfsprekend is om kinderen te 'krijgen'. Zo zou het toch ook moeten gaan ?!Je gaat vaak anders over dit soort dingen denken als je er zelf mee te maken krijgt. Mensen zeggen dit soort dingen meestal niet om te kwetsen is mijn ervaring. Groetjes Es (bij wie het kinderen krijgen ook niet vanzelf ging)