zondag 29 augustus 2010

De nieuwe publieke omroepzender VPEO


Gisteren was het een journaal-item: de NRCV en de KRO willen samengaan. De EO werd ook gevraagd aan te schuiven maar weigerde bij voorbaat. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Al jarenlang bemerk ik een niet geringe inhoudelijke leegte bij de eerste twee genoemde omroepen, die respectievelijk voorheen christelijk en voorheen katholiek waren, maar blijkbaar nog nooit aan een naamsverandering hebben gedacht. Daar zou ik ook niet bij willen horen als EO. Ook al is de EO zelf ook nogal veranderd in de afgelopen jaren. Maar de basis is nog steeds Jezus Christus en dus oké.
Lang geleden was ik lid van de VPRO, compleet met gidsabonnement. Later kwam daar het tientjeslidmaatschap van de EO bij. Sinds onze kinderen kunnen lezen heb ik het gidsabonnement maar eens omgedraaid, maar verder zou ik beide omroepen niet willen missen in het aanbod van de publieke zenders. De VPRO vanwege de (soms rauwe) werkelijkheid die zij ons laat zien en de EO vanwege de waarheid (ja, die met een hoofdletter) die zij ons toont. Een aanstekelijke mix. Tenminste als deze omroepen op hun best zijn, want niet alles wat ze uitpoepen vind ik briljant.
Waarom gaan deze twee omroepen eigenlijk niet samen? Vroeger, in de provocatiedagen van de VPRO (denk aan Sjef van Oekel, Barend Servet en Hoepla) leek dat een onmogelijkheid. Ook bij de EO trouwens, waar de braafheid en de tutteligheid lange tijd regeerden. Maar in 2010 lijken beide omroepen meer op elkaar dan ooit, zonder dat ze inhoudelijk water bij de wijn hebben gedaan. Uit goed ingelichte kringen weet ik dat men bij de EO soms wel eens jaloers is op de VPRO vanwege de mooie programma's zoals indertijd het onovertroffen 'Beter dan God'. Gezien de titel lijkt dat een gotspe, maar dat programma kon eigenlijk gewoon door de EO zijn worden gemaakt.

Daarom luidt mijn gewaagde stelling:

Het wordt tijd voor de VPEO.

Opdat de Waarheid ook werkelijkheid gaat worden, als men begrijpt wat ik bedoel...

Geen opmerkingen: