zaterdag 1 mei 2010

Moord en doodslag










Ik moet iets tamelijk vreselijks bekennen. Ik heb gisterenochtend in alle vroegte een moord gepleegd. Nee, het is erger: ik heb hoogstwaarschijnlijk een dubbele moord gepleegd. Het was weliswaar slechts in gedachten, maar ook dat telt.

Laat me uitleggen hoe ik hiertoe kwam.

's Nachts slaap ik de slaap der rechtvaardigen. Omdat de meeste mensen dat rond die tijd ook doen (dat slapen dan, of ze dat rechtvaardig doen daar heb ik soms zo mijn twijfels bij) gaat dat grotendeels goed. Ik doe mijn ogen dicht en wacht dan een tijdje en ja hoor: de slaap overmant mij. In die toestand haal ik meestal de volgende ochtend wel. En rond een uur of zeven word ik dan weer net zo makkelijk wakker. Zo niet gisterenochtend vroeg. Op de mensonterende tijd van ongeveer 05.15 uur werd ik gewekt door een indringend geronk en geraas. Wat wat dat toch? Een paar tellen later wist ik het: een paar luidruchtige scooters in de straat. Meestal zoeven die snel voorbij, maar dit keer niet. Ze bleven maar bezig. Het leek wel of ze dat expres deden. Ja, ik wist het zeker: ze reden rondjes met het gaspedaal telkens voluit ingetrapt. Enige tientallen seconden later staken ze met een enorme knal een stuk vuurwerk af en vertrokken. De etters hadden ongeveer een halve minuut nodig gehad om de hele omgeving wakker te laten worden. Vrouwlief vertelde aan het ontbijt dat deze snuiters daarna ook elders in onze woonplaats hun slaapvernietigende werk hadden gedaan. Ook zij werd uiteraard wakker van de geluidsterroristen en hoorde ze daarna nog lang, maar gelukkig een stuk verder weg, opnieuw te keer gaan.

Wat waren dat voor zieke geesten? Hoe kom je zover dat je zoiets verzint? "Kom jongens, we gaan eens het halve dorp wakker scheuren. Lachen man!" Get a life! zou ik zeggen.

Als ik eerlijk ben, moet ik nu wel even bekennen dat ik helemaal geen moordgedachten had. Niet omdat ik altijd zo vredelievend ben: ik was gewoon veel te slaperig. En eenmaal wakker had ik eigenlijk maar één vraag: wie doet nou zoiets? Ik zou een moord plegen voor het antwoord.

Geen opmerkingen: