vrijdag 7 mei 2010

Een bennenlijke zaak













Onze poging om de Polletjes een adequate opvoeding te schenken is tot nog toe redelijk geslaagd. Dankzij een reeks van consequent toegepaste lijfstraffen eten ze nu redelijk met hun monden dicht en na jarenlange eenzame opsluitingen in de trapkast spreken ze inmiddels netjes met twee woorden. Dus dat zit wel snor.
Maar wat lastiger blijkt is deze gasten fatsoenlijk Nederlands te laten spreken. Dan zijn, op onze beurt, wij het juist weer die wanhopig worden. En ja, dat voelt erger dan een luttele lijfstraf of een eenzaam opsluitinkje. Maar dat voelde u wellicht al aan.
Eén van de zaken die in het ABN uitermate goed geregeld zijn, is het gebruik van het woord wees. 'Wees gewaarschuwd' is dus een normale uitdrukking. Zoniet voor onze Polletjes die, stronteigenwijs als ze zijn, liever spreken over 'ben gewaarschuwd'. De sukkeltjes. Hun motivatie is daarbij: Je zegt toch ook: 'Je bent gewaarschuwd?' Nou dan!

Ja mensen, het is met deze melkmuilen soms vechten tegen de bierkaai.

En hoe wij ook praten, inmiddels zelfs ook nog zonder te dreigen, op te sluiten of te slaan (je kunt tenslotte niet aan de gang blijven) het helpt allemaal niks. Het schijnt de tijdgeest te zijn, en die laat zich niet dwingen met machtsvertoon. Die tijdgeest komt soms onverhoeds ons huis binnendringen. Zelfs wij letten af en toe wel eens niet op. Toen er onlangs een flodderig en tamelijk goddeloos filmblaadje in huis kwam en dit vod door ons kritisch werd doorgebladerd, viel ons angstvallig oog op bovenstaande advertentie. Houdt u goed vast en bekijk die dan even heel snel.
Ik weet niet hoe het u vergaat, maar wij bennen er nog niet helemaal klaar voor. Sterker: wij zijn er helemaal klaar mee!
Maar mocht u ondanks dit blogbericht toch binnenkort naar Toy Story 1, 2 of 3 gaan, dan weest u bij dezen gewaarschuwd! Wijzelf gaan natuurlijk niet: we zullen daar wel gek bennen...

2 opmerkingen:

Helma zei

Tis een schande!

Zoonlief hier kwam deze week met een geschiedenisles over 'de school van vroeger' en vertelde dat ze daar zo'n soort mat met punten eraan hadden om de kinderen mee te slaan. Natuurlijk helemaal niet te rijmen met onze tijdgeest maar zou toch graag willen weten waar ze nog zoiets verkopen! ;-)

Kinderen WEES gewaarschuwd!

Juud zei

ja je ziet soms de meeste vreemde dingen qua taal. Ik hou, Ik rij.. is weer iets wat taalkundig niet klopt maar wat toch veel wordt gezegd.geschreven.En ik maar op school aan de kids leren dat het eigenlijk heel anders is.Tja en dan hoop je dat ze het onthouden. Het valt me op dat veel kids die van onze school komen regelmatig hun Hyves schrijven:Me vriendje, me moeder enz. Slik.. we hebben het ze toch goed aangeleerd.. of is t gewoon Haags? Ook liet ik de kids thuis eens vragen of de ouders de vt en volt.deelw van het werkwoord meten konden opschrijven. Nou mooi dat bijna iedereen meette schreef ipv van mat. Ja t klinkt niet maar t is toch echt mat en dan moest ik nog een kopie meegeven aan de kids uit t groene boekje. Onze zoon is nog niet zo ver met zijn 2 1/2.Maar soms verbaasd het me hoe goed hij ineens al een volt.deelwoord gebruikt.maar oh wij vreselijke ouders verbeteren hem zelden als hij een goepetje (snoepje)wil..het klinkt zo schattig...
enne wat doe je als een kleuterjuf(van mijn oude school) nog zelf zegt:Hun hebben... grrrrrr.Dan hoop je toch ook ff dat je kind niet net zo'n juffie krijgt...alhoewel als ze lief is...