woensdag 19 mei 2010

LP Cover Lover





Ik heb wat met LP's. Ik heb best wel veel met LP's. Ik draai ze namelijk "nog steeds". Dat was de afgelopen twintig jaar vrij bijzonder. Iedereen die bij ons thuis kwam viel het op. Er staan hier honderden elpees. En niet voor de show. Ik draai ze regelmatig. Mijn draaitafel (pick up, zo u wilt) heb ik daarom nooit weggedaan. Waarom zou ik? Het gaat toch om de muziek? En niet om het gemak (van een cd)? Nou dan. Dat de meeste mensen meer van gemak dan van muziek houden is niet mijn probleem. Toch is dat eerste niet helemaal waar: dat het alleen om de muziek gaat. Uiteindelijk wel ja. Maar die LP-hoezen. Die wil je toch niet missen? Daar zitten zulke mooie exemplaren bij. Prachtige hoezen zijn een genot om in handen te hebben. Beter dan die minuscule cdboekjes waarop nauwelijks iets onderscheiden, laat staan te lezen valt. Nee, dan elpees. En dan nog in het bijzonder de klaphoezen. Fantastisch gewoon. Als tiener kon ik, terwijl ik de plaat zelf draaide, heel lang wegdromen boven zo'n hoes. Kom er nog maar eens om. Weg is die tijd.

Hoewel....

Dat valt wel mee. Sterker: Vinyl is back! zo lees ik steeds vaker. Het schijnt onder studenten zelfs de laatste rage te zijn. En in steeds meer cdzaken zie je weer een rekje (of wat) LP's staan. Nieuwe dus. Van bijna elke beetje popact van naam komt tegenwoordig ook een vinylversie van hun nieuwste album uit. Ach ja, als je maar lang genoeg wacht, wordt alles vanzelf weer hip.


Van een vriend kreeg ik de tip over een website waarop louter allerlei bijzondere, merkwaardige, interessante, lachwekkende, idiote en ook wel ondeugende LPhoezen staan. Netjes gerangschikt naar onderwerp. Best leuk om eens te bekijken. En om u over de streep te trekken hieronder een aardige selectie. Enjoy! http://www.lpcoverlover.com/
















































Geen opmerkingen: