maandag 19 april 2010

't Kofschip


















Zelfs het beste paard laat wel eens een steekje vallen en zelfs de beste breister struikelt wel eens. Zo dus ook een Heer van Stand.
In mijn voorvorige blogje repte ik van het voltooid deelwoord 'geblogt'. Ik was in de vooronderstelling dat je 'ik blogte' zou zeggen, maar mijn onvolprezen Purperpol wees mij in de richting van 't kofschip.  Niet voor het eerst overigens. Sommige zaken kan ik blijkbaar maar niet onthouden. 't Kofschip (of 't fokschaap) is het ezelsbruggetje om te kunnen bepalen of een zwak werkwoord in de verleden tijd een d of een t krijgt.
Het is eigenlijk heel simpel: je neemt de stam van een zwak werkwoord, bijvoorbeeld: ik werk. Omdat de laatste letter daarvan in 't kofschip/fokschaap (haal die klinkers er even uit voordat je begint...) voorkomt moet daar een t komen in de verleden tijd. Neem een werkwoord als: ik dwaal, dan is de laatste letter er een die niet in 't kofschip voor komt en dus moet daar een d komen.
Ik dwaalde dus in mijn voorvorige blogje met een t. Maar heb toen taaltechnisch niet geheel foutloos geblogd met een d.

Ik loop als een soort stagiair sinds enkele maanden mee met taallessen voor allochtonen. Ook zij moeten gaan geloven aan 't kofschip dan wel 't fokschaap. Maar de docent aldaar heeft een Engels equivalent gevonden voor deze voor hen moeilijk te onthouden ezelsbruggetjes: softketchup! Dat is weliswaar met dubbel t en dus minder mooi gevonden, maar het werkt wel. Zachte ketchup voor zwakke werkwoorden met een t.

Zo wordt taal zeg maar helemaal mijn ding...

6 opmerkingen:

Jacqueline zei

Je maakt het wel heel verwarrend zo, haha, lees je derde zin nog maar eens terug. Je schrijft daar dat je de vorige keer 'geblogd' met een d schreef, maar toen schreef je het met een t. Ik heb de eerste alinea wel vijf keer overgelezen, denkend, ben ik nou gek, geblogd met een d is toch juist goed? Tot ik even die vorige blog opzocht en hè hè, toen snapte ik het. ;)

Helma zei

Kan me zo voorstellen dat allochtonen 'Fukschip', of 'Fukschaap' ook prima zouden moeten kunnen onthouden. ;-) Ik wel in ieder geval. (Niet dat dat helpt bij mij hoor, ik vertik het af en toe om er over na te denken en dus toe te passen, en dat als juf!, dat zijn de ergste).

Anoniem zei

Alternatief voor 't kofschip:

Kitsch Fop

Weliswaar twee woorden, maar aan elkaar verwant en daardoor denk ik goed te onthouden.

Anoniem zei

Ik gebruik de KOFSCHIPTAXI, kwestie van woorden als faxen en waxen erbij te krijgen.

Anoniem zei

Voor mij en veel van mijn leerlingen werkt: 't ex-fokschaap

Anoniem zei

't sexy fokschaap