dinsdag 17 mei 2011

Vast niet Bijbelvast



Soms kan ik me behoorlijk opwinden over conservatieve gelovigen die maar blijven beweren dat de aarde in zeven dagen zou zijn geschapen. Deze zogenaamde Bijbelgetrouwe christenen, die dit heilige boek van kaft tot kaft voor waar zeggen te nemen, beweren met blauwe ogen dat dit daadwerkelijk zo is gebeurd. Hun geloof hierin is zodanig vastgeschroefd, dat werkelijk niemand ze op andere gedachten zou kunnen brengen. Geen wetenschap, geen nieuwe inzichten of ontdekkingen en al helemaal geen moderne theologie.

Het gebeurde volgens hen allemaal gewoon in die zeven dagen, en daarmee punt uit. Me dunkt: een gevalletje van vastgekit fundamentalisme waar de honden geen brood van lusten. Alsof het zo gedrukt staat!

Oké, ik geef toe dat het scheppingsverhaal inderdaad gedrukt staat in de Bijbel, maar dan toch net even iets anders dan die dogmatische Bijbelbeduimelaars beweren. In dat scheppingsverhaal wordt namelijk al gauw duidelijk dat de aarde niet in zeven dagen is geschapen, maar slechts in zes...

3 opmerkingen:

Fokelien zei

daar had je mij bijna te pakken....ROFL!!! Ik voelde me nog net niet aangesproken als vastgeschroefde christen, maar ik klom al wel bijna in de pen! :-)

Zeeuwse Mama zei

Ik kon me het al niet indenken na het blogje van de Paaskater...;-) maar inderdaad, zes ;-))

Anoniem zei


Zes scheppingsdagen en daarna één rustdag. Welke dag was dat eigenlijk; de sabbat of de zondag? En als dat de sabbat is, waarom onderhouden we dan eigenlijk de zondag alsof het de sabbat is?

Mat 5:17-19 "Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan"