zaterdag 21 mei 2011

Chrysanten



"Wat je ook voor bloemen koopt, géén chrysanten!!!"

Mijn Purperpol is zelden zo duidelijk dan wanneer het gaat om bloemen. Ze vindt het altijd lief van me als ik met een bossie thuis kom, en daarom doe ik dat regelmatig, want zo'n echtgenoteverslinder ben ik nu eenmaal. Maar er zijn wel grenzen aan haar waardering. Wat heet: eigenlijk is ze best kritisch, als het gaat om bloemen. Minstens 88% van de wereldwijde flora valt in wezen af daar waar het haar eigenzichtelijke smaak betreft. Dat kan een man natuurlijk niet allemaal onthouden. Alleen de hoofdpunten blijven dan hangen:

1. Ze houdt van kleine bloempjes en van kleur.
2. En niet, ik herhaal, niet van witte bloemen.
3. En dus ook geen chrysanten nee, die zijn niet minder dan dodelijk voor haar anders zo opbloeiende liefde voor mij.

So far so good.

Daar stond ik vanmorgen dus bij de bloemenafdeling van Albert Heijn. De niet aanwezige witte bloemen kon ik zonder moeite links laten staan en gelukkig waren de zo fatale chrysanten naar andere bloemisten gegaan. Dacht ik.
Dat werd een makkie dus. Mijn oog viel allereerst op de pionrozen, maar die waren dan vast weer te groot, zo vreesde ik. Ook ontwaarde ik bosjes gevarieerde rozen in de kleuren, rood, geel en oranje, maar die had ik wel eens vaker (eh... een keer of tien eigenlijk) meegenomen, daarom liet ik ook die maar in hun emmer gaarkoken.
Even verder zag ik tamelijk schattige kleine kleurige bloempjes staan met de mij onbekende naam santini's. Die leken me wel wat. Niet (te veel) wit en klein en ook niet zo achterlijk duur. Die moesten het dan maar worden.
Thuisgekomen ontving ik, bij haar aanschouwen van mijn boeket, een liefdevolle blik van mijn Purperpol en mijn dag kon niet meer stuk. Dacht ik. In haar grote liefde meldde zij pas na een vol uur dat ik eigenlijk een soort eh... ja, zeg maar gewoon min of meer zoiets als chrysanten had meegenomen.

Even brak de paniek uit en bereidde ik mij voor op een langdurige quarantaine, maar één blik in haar ogen verraadde onmiddellijk dat zij groothartig dwars door mijn chrysanten heen keek en mijn blunder wist te vertalen in een daad van louter goedheid. Haar mildheid zij alle mensen bekend.
Al moest ik nog wel even horen dat deze bloempjes heel lang goedblijven en of ik wist waardoor dat dan kwam. Ik wilde het niet weten. Want ik wist het al. Maar ondanks al dat tuinbouwgif dat blijkbaar nodig is om deze lafhartig verdekt opgestelde chrysanten uit de grond te schoppen, bleef onze verhouding volkomen biologisch. Of: Puur en Eerlijk, om met Albert Heijn te spreken.

Kijk mensen, dat is nou mijn muurbloempje ten voeten uit: niet voor een chrysantje vervaard!

14 opmerkingen:

Purperpolletje zei

Ik hou best van witte bloemen. Ik hou nog meer van pioenrozen. Maar het meest hou ik van jou!

Fokelien zei

Ik neem mijn pet af voor deze Heer van Stand! Wat een dilemma's en moeilijke afwegingen moet deze man doorstaan! Maar de milde en superontroerende reactie op dit blog van de vrouw in kwestie is vast een weldaad voor de gekwelde ziel! Volgende keer is de keus gauw gemaakt: pioenrozen!

Juud zei

hahahaha...ik geloof dat ik ook liever pieoenrzen heb... en ach een keer chrysanten..vooruit

Mrs. T. zei

En nou zorgt die groothartige Purperpol ook nog voor een heleboel extra bezoekers!

Anoniem zei

Mijn man weet niet eens hoe bloemen eruit zien, als we langs zo'n winkel lopen, zeg ik, "kijk, dat is nu een bloemenwinkel, dat zijn bloemen!!" raar he, dat zo'n slimme man dat maar niet kan onthouden. Dus niet zeuren, blij zijn met alle bloemen, er zijn vrouwen die nooit bloemen krijgen ;-)

YKO zei

En daarom worden we ook nog volger van je blog zodat je extra bezoekers zal houden.

Groeten uit Fryslan
Van Ineke

HOEPZIKA ! zei

Nou, ik ben zo'n vrouw die maar zelden een bloemetje krijgt, en als ik ze krijg weet ik van de weeromstuit niet wat er goed te maken valt.... Je bent een goede man, die Purperpol boft maar!

CdeV zei

en ze leefden nog lang en gelukkig, let op mijn woorden! :-)

Trudy zei

Tóch lief, dat ze dit voor je regelt...

Anoniem zei

Nou, grote Pol ik vind het hele mooie kleurige bloemen, ik zou er heel blij mee geweest zijn!!!!!
Vorige week kreeg ik van iemand bloemen, die ik totaal niet mooi vond, het maar het gebaar was groots, ik denk dat jouw geliefde te vaak bloemen krijgt.
Goed bedoeld hoor(van mij)
Daar wordt aan de deur geklopt.groet je.
p.s. Wie is er jarig vandaag??

Inge zei

Goh, wat jammer dat hier niets te lezen staat over de verjaardag van B.D. ;-)

ChoCho zei

aaaaaaah, dat gaat er om in het koppie van manlief - maar jij hebt alvast een streepje voor; daar waar jij toch een bloempje mee brengt, geeft hij er de brui aan ;-)

Anoniem zei

Inge, over B.D. komt vast nog wel wat!
Daar wordt aan de deurgeklopt.ashing

Anoniem zei

Beste Silvester,

Het is jammer dat je zo over chrysanten praat. Jij en je vrouw hebben geen idee van alle varieteiten die er allemaal zijn.

Wit, Roze, Paars, Geel, Oranje, Rood, Groen, Cream, groen-wit, groen-geel, rood-geel, paars-wit, roze-wit, bronce etc.

Deze heb je dan nog in allerlei verschillende types:
Enkelbloemig, Gevuldbloemig, pompoenachtig, spintype en anemoontype.

Hoop dat je ooit nog het licht gaat zien.

SUCCES ermee!