woensdag 26 januari 2011

Small Faces: Ogden's Nut Gone Flake

Ik heb de oplossing gevonden voor de stagnerende verkoop van de cd! Nee, eigenlijk heb ik twee oplossingen bedacht. De eerste is het eenvoudigste: maak eindelijk weer eens echt werk van de hoesjes. Schaf die laffe plastic doosjes af, hou het bij Eerlijk Karton en geef de koper iets extra's in handen, zodat ie weet waarom die de handel niet heeft gebrand of gedownload. Geef er een boekje bij met de teksten, of met kekke gadgets die passen bij de muziek. Gooi er desnoods een eurootje bij op, maar doe iets leuks! Wees creatief! Zanik niet over illegale kopieerders (die waren er in de jaren zeventig namelijk ook al) maar stop je energie in positieve aandacht. Zorg ervoor dat de kopieerder ergens toch baalt dat ie het origineel niet heeft, dan ben je mijn man.
Oplossing twee. Schaf de cd (grotendeels weer) af. Say what? Ja, ja, ik meen het echt (wel een beetje). Want wat is er nu eigenlijk leuker dan die heerlijke grote elpeehoezen waar je zoveel informatie / foto's / teksten op kwijt kan en die grote zwarte schijven die je nog echt ziet draaien. Met een elpee heb je wat in handen! Je kunt er een klaphoes van maken en er zijn uitvouwmogelijkheden te over.
Voorbeeldje doen? Komt ie.
Het cockney-antwoord op Stg. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles (en een stuk geestiger):

The Small Faces met Ogden's Nut Gone Flake.

Verpakt in een soort tabaksdoos die je zo kon uitvouwen dat ie vier keer zo groot werd. Geweldig idee. En omdat creativiteit van alle tijden is, kwam deze muziek zo'n tien jaar terug opnieuw op ludieke wijze verpakt op cd uit: natuurlijk in een rond tinnen boxje. Er zat nog net geen echte tabak in. Zie de foto's hieronder maar eens, want ik heb inmiddels beide versies op de kop getikt (ja, ik ben soms een beetje een freak). En de muziek? Wat zal ik zeggen? Dit: Je weet niet wat je hoort!




O ja, voor de Elly & Rikkertfans onder jullie: draai kant 2 van Maarten en het Witte Paard eens nadat je kant 2 van deze elpee hebt gedraaid en trek je conclusie.

1 opmerking:

Ada zei

Ik vind een CD wel handig, lekker klein he. En zo handig in de auto he. Daar zie ik mezelf nog geen grammofoonplaat draaien.
Maar inderdaad, een mooie LP hoes is toch wel leuk.
Groeten,
ada