maandag 24 januari 2011

In alle nederigheid



"Onlangs heb ik mijzelf een aardig boekwerkje te hand gesteld. Het heeft als pakkend onderwerp het thema van de nederigheid. Nu hoeft men een Heer van Stand hierover natuurlijk niets meer te vertellen, maar ik heb het dan ook gekocht voor mijn buurman, zoals de oplettende lezertjes zullen begrijpen. Die opsnijder kan nog wel wat nederigheid gebruiken. Telkens probeert hij mij de loef af te steken waarbij hij niet schroomt om mij daarbij tevens de les te lezen die ik juist voor hem had bedacht. Hij is in staat om mij te beledigen waar ik zelf bij sta en boomt mij dwars zodat mijn rechte rug een lelijke kromming laat zien en ik mij niet meer kan vertonen in de Kleine Club. Zodoende heb ik een adder aan mijn boezem gekoesterd. De markies, want hij is het, zal me nog dankbaar zijn wanneer ik hem dit boekje overhandig zodat hij het door kan lezen en in alle nederigheid zal beseffen hoezeer hij tekort is geschoten in het eren van een heer met een hoogstaand gedachtenleven. Ruimhartig zal ik zijn terechte excuses aanvaarden en hem vanuit mijn ivoren toren de mantel der liefde toewerpen die als een warme deken om hem heen zal zijn, zodat hij het gevoelsleven van een tere heer zal kunnen ervaren en zal moeten toezien hoe ik niet moe word om het kwade met het goede te vergelden.
Ach, het leven is heel moeilijk voor iemand voor wie geld geen rol speelt. Zo ga ik mijn eigen eenzame weg terwijl ik in stilte veel goeds doe. In alle nederigheid, dat spreekt vanzelf."

Geen opmerkingen: