vrijdag 25 mei 2012

Geluidoverlast

Meestal gaat het op dit blog nergens over, maar nu even wel. Ik heb een serieus probleem. En ik zou graag serieuze tips ontvangen om dit probleem mijn wereld uit te helpen. Het gaat om het volgende.

Ik kan niet goed slapen als er in onze naaste omgeving mensen buiten zitten en al pratend en lachend het samen heel gezellig hebben. Met het mooie weer is dat seizoen weer aangebroken en ga ik daardoor telkens als het 'feest' is dus (veel) later naar bed ga dan ik wel zou willen, omdat ik weet dat ik toch niet kan slapen. Afgelopen maandag- én dinsdagavond was het al raak. Ik had dat niet verwacht, want meestal spelen dit soort 'feestjes' zich in het weekend af.

Let wel: ik gun iedereen zijn gezellig samenzijn, maar ook gun ik mijzelf de nodige nachtrust. Ik stap niet gemakkelijk om mijn (soms onbekende over-)buren af om te vragen of ze binnen verder willen gaan praten, onder andere omdat ik begrijp dat dit een tamelijk groot offer is. Maar wij slapen nooit met het raam dicht en al helemaal niet als het erg warm is. Oordoppen vallen ook af. Ik heb dit wel (meer dan eens) geprobeerd, maar hoor zelfs daardoorheen nog allerlei geluiden en kan pas echt de slaap vatten als het buiten weer helemaal rustig is.

Wie heeft hier ook ervaring mee? Wie brengt goede raad? Is het verstandig om dan maar gelijk de politie te bellen? Of juist niet? Ik sta open voor uw welgemeend advies. U groet een wat slaperige heer van stand.

5 opmerkingen:

Jacqueline zei

Toch weer eens oordoppen proberen, zou ik zeggen, en dan van die goeie. Ohropax is your friend. Bruin met geel/goudkleurig doosje, bij elke drogist verkrijgbaar. Die zijn van was gemaakt ofzoiets. Eerst het watje dat eromheen zit er even af pulken voor gebruik. Wasbolletje even een beetje tussen je vingers kneden en dan in je oor proppen. Ik trotseer er complete techo-concerten die zich een 30 meter voor ons huis afspelen mee.

Greet zei

Mijn eerste gedachte was te gaan verhuizen en op stand te gaan wonen. Maar daar schiet je nu niets mee op.
Ik zou zelf kijken of er meer buren zijn die het als een probleem ervaren en dan samen bij de overlastgevers een verzoek indienen. Alleen bereik je vaak niets, samen misschien wel.
Ik heb hyperacusis en dus nogal snel last van geluiden. Tja, ik doe dan de ramen maar dicht.

Christina zei

In de meeste steden zijn buurtcoaches of buurtagenten die je kunnen helpen bij dit soort problemen. In eerste instantie om jou te helpen het zelf op te lossen. Als dat niet gaat bemiddelen ze zelf of grijpen zelfs in. Succes en voor straks: slaap lekker.

Jacqueline zei

Wat gek, ik had vanmiddag een reactie achtergelaten, maar die zie ik nergens.

Heb je wel goede oordopjes uitgeprobeerd? De meeste zijn inderdaad flut, maar oordopjes van Ohropax werken echt heel goed. Dat zijn van die wasbolletjes die je oren echt goed afsluiten. Ik trotseer er zelfs complete techno-concerten mee die bij ons aan de overkant buiten gehouden worden. Ze zitten in een bruin met geel doosje en zijn bij elke drogist te koop. Wel eerst even het watje dat om het bolletje zit er helemaal afpulken.

Anoniem zei

Je bent niet de enige,(helaas)
ik vind het ook naar,
Het raam dan maar dicht doen, (zachtjes) en de deur open?
Want het mooie weer is toch fijn,
alle voordeel heb z'n'nadeel.
maomi