zondag 31 juli 2011

Leven op niveau

Na ruim 54 jaar in een flat te hebben gewoond wilde ik als Heer van Stand wel eens ervaren wat het is om op niveau te leven. Het flatse (spreek uit: fletse) leven bracht weliswaar letterlijk een bepaald soort hoog niveau met zich mee, maar ik doel nu op een meer figuurlijke betekenis van dat elegante Franse woord. Verschil van stand, maar dan qua locatie, als u begrijpt wat ik bedoel.

Mede daarom bleef mijn oog steken op de webpagina betreffende een vakantiewoning waarop deze tuin was te zien:



Dit was dan eindelijk de tuin die een hoogstaand heer toekomt. Hier zou hij naar hartelust zijn Literaire Werken kunnen lezen en zijn gemoed ook anderzins verkwikken door bijvoorbeeld een eenvoudige maar voedzame maaltijd te genieten, voorafgegaan door een glas port.


Omdat de tuin in kwestie een lengte had van zo'n 200 meter en een breedte van ruim 20 à 30 meter zag ik mij genoodzaakt meerdere foto's te nemen, omdat zoveel prachtigs natuurlijk niet op één kiekje past en ik niet te beroerd ben uw jaloerse blikken nog wat verder op te rekken.


U begrijpt dat ik inmiddels gelaafd en versterkt de omgeving van Groenlo (de naam was meer dan treffend, inderdaad) heb verlaten om mij met hernieuwd elan te wijden aan mijn schone taak: in stilte veel goeds doen.
Hoewel dit geen eenvoudig werk is doe ik het graag, want een Heer van Stand weet wat zijn hoge roeping is en beseft zich terdege wanneer hij de teugels weer moet aantrekken nadat hij ze voor een korte tijd heeft laten verslappen.




Nu wilt u natuurlijk ook nog even weten welke boeken ik nu in de afgelopen week heb gelezen, want na al die jaloersheid lijkt uw nieuwsgierigheid dan bijna weer een deugd. Welnu, ik heb mij verlustigd in het werkje van mevrouw Treur die in Dorsvloer Vol Confetti frank en vrij haar jeugdervaringen treffend beschrijft, hoewel ik over haar sobere stijl niet juichend ben. Dat laatste was wel weer het geval bij mevrouw Van der Meer (zeg toch Vonne, mallerd!) die met haar De Vrouw Met De Sleutel tot het uiterste ging van wat menselijkerwijs mogelijk is om een hoogstaand heer tot in het diepst van zijn ziel te raken. Hulde!

Och ja, mocht u willen weten waar wij precies onze vakantie hebben doorgebracht moet ik u ernstig teleurstellen. In het vooruitzicht dat deze plaats een bedevaartsoord gaat worden voor eenvoudige lieden zoals u houd ik de preciese plek geheim. Overigens mede omdat dit vakantiehuis volgend jaar hoogstwaarschijnlijk tegen de vlakte zal gaan omdat het nog net niet als bouwval kan worden beschouwd. Maar dat ziet u er niet aan af en houden wij hierbij op erewoord onder de pet.





Geen opmerkingen: