dinsdag 9 november 2010

Zwartkijken door een roze bril

Ik heb een bril. Nee, wacht even, ik had al dertien jaar een bril. Maar dat was een leesbril en nu heb ik een permanente bril gekregen. Nee, wacht opnieuw, dat permanente was weliswaar de bedoeling, maar dat weiger ik permanent, eh... pertinent.

Mij was namelijk bij de aanschaf beloofd dat mijn zicht er stukken op vooruit zou gaan, maar dat blijkt bepaald eh... Anders te zijn. Of mag ik gewoon Hans zeggen? Toegegeven, het zicht in de verte is er wel beter op geworden. Vooral 's avonds voor de buis pluk ik de vruchten van een verbeterd zicht (wist u dat Sasha de Boer donkerbruine ogen heeft?) dat zich comfortabel heeft weten te nestelen naast mijn sublieme inzicht en zich zodoende helemaal thuisvoelt. Ahum.

Maar als ik een tekst lees (en dat doe ik erg veel en vaak) lijkt het wel of de tovenaar van Oz aan het werkt gaat. Omdat ik een variafocusbril heb moeten nemen, kan ik nu uitsluitend via de onderkant van de glazen en dan alleen precies in het midden daarvan een tekst leesbaar krijgen. Maar dan alleen als ik precies in het midden van de tekstregel kijk. Grlmfm! Als ik met mijn ogen ook maar even links of rechts afwijk wordt de hele handel weer zo vaag als wat.

Ik moet constant mijn hoofd laten meebewegen met de tekstregel anders zie ik geen moer. Dus als u denkt dat ik weer eens iets afkeur door mijn hoofd te schudden, ben ik waarschijnlijk gewoon iets aan het lezen. En als ik dat al hoofdschuddend doe gaat de vorm van het papier meebewegen. Griezelig bijna, nee eng gewoon. Verder moet ik, als ik ga lezen, mijn hoofd niet meer enigszins naar beneden wenden, maar juist naar boven omdat ik anders door het verafgedeelte kijk en dichtbij niets meer zie. Daar word ik bijna letterlijk HOOGmoedig van als ik aan het lezen sla en ook dat is (excusez le mot) geen gezicht.

Het schijnt allemaal te moeten wennen hoor ik, maar ik wil helemaal niet wennen. Ik wil goed zicht!

Alle teksten die ik lees, boeken, tijdschriften, kranten, internet en noem maar op hebben te brede regels voor mijn uiterst beperkte 'variafocuszicht'. Maar er is één uitzondering. De Bijbel heeft, op een paar van haar zesenzestig boeken na, heerlijk smalle kolommen. Die kan ik tenminste lezen. Het heeft allemaal zo moeten zijn natuurlijk. Want hierdoor zal ik waarschijnlijk in no time zijn veranderd in een Schriftgeleerde pur sang. Een Schriftgeleerde met louter bijbelse zicht en inzicht en daarbij tevens een variafocus op de wereld! Veel vromer kan een mens niet worden...

4 opmerkingen:

Greet zei

Om je wat op te beuren: Probeer eens een trap af te lopen met zo'n ding op!

Jacqueline zei

Volhouden, dat van dat wennen is echt waar. Ik heb ooit een bril gehad (ik heb nu (nacht)lenzen) en toen ik die voor het eerst droeg, draaide en bewoog alles waar ik naar keek. Ik vroeg me toen af hoe ik daar ooit aan zou moeten wennen. Maar het wende toch, dat draaien hield op. Het is zoals met een ring dragen: als je voor het eerst een ring gaat dragen om een vinger waar je daarvóór geen ring om droeg, dan voel je hem in het begin de hele tijd zitten. Maar op een gegeven moment is het zo dat als je de ring afdoet en weer omdoet, het voelt alsof hij in een soort niets verdwijnt, je voelt hem eenvoudigweg niet meer. Hetzelfde trouwens met BH's dragen, maar ik neem aan dat je daar geen ervaring mee hebt. ;-p

Fokelien zei

Ik sluit mij aan bij de vorige spreekster... in de zomervakantie moest ik er ook weer aan geloven. Vroeger keek ik met 1 oog scheel, de oogarts wist daar raad mee, maar een week na die nieuwe bril leken mijn beide ogen wel in allebei mijn broekzakken te willen kijken... Wat is uw enige troost in dit brillenleven? Dat je met hoofd en ogen, beide in lezen en kijken (...) mijn bril eigen ben. Na een week is het nieuwe eraf en weet je zonder blikken, schudden of blozen alle boeken te lezen. :-)
(En mocht mijn vrije interpretatie teveel van het goede zijn, voel je vrij het te verwijderen!)

Juud zei

ik zou er niet aan moeten denken.. zo'n bril met mijn toch al erg zwakker evenwichtsorganen.. denk dat ik gek van dat heen er were bewegen zou worden.. en missleijk dan ook maar goed....balen als je moet wennen en niet gelijk lekker veel lezen kan