donderdag 1 september 2011

Hardwerkende Nederlanders


Ik behoor tot een uitstervend ras. Ik ben namelijk een zachtwerkende Nederlander. Maar met zoiets loop je niet te koop. Het is namelijk de bedoeling dat je hard werkt in dit land. Keihard het liefst. Dat zet zoden aan de dijk en maakt je een vent, een kerel, een man uit één stuk gesneden. Hardwerkende burgers zijn precies wat dit land nodig heeft. Mensen die hun handen graag uit de mouwen steken en diezelfde mouwen opstropen als er werk aan de winkel is. Hardwerken en mouwen gaat blijkbaar moeilijk samen, hoewel de witteboordenmaffia dan vreemdgenoeg wel weer altijd met de mouwen omlaag werkt.

Een kind kan het begrijpen: hard werken is goed voor een mens. Goed voor de mens én voor de maatschappij. Ja zeg, stel je voor: anders worden we nog ondergesneeuwd door de werkelijk kei- en keihard werkende Amerikanen, die hun mannetje staan als het erop aankomt. Om nog maar te zwijgen van de zich het apelararus werkende Aziatische volkeren. We zouden met elkaar toch niet willen dat we door hen onder de voet worden gelopen, hè? Nou dan.

En bovendien staat het ook allemaal in de Bijbel. "In het zweets uw aanschijns" en dergelijke.

Dus.

Nee, hardwerken is goed en zachtwerken fout. Dat moge duidelijk zijn.

Ik zit dus fout, als zachtwerker. En dat zal ik weten. We hebben nu immers de zich een slag in de rondte werkende VVD als grootste partij en de zich het apezuur werkende PVV als goede tweede. We zitten gebeiteld. Op rozen. In het pluche. Er warmpjes bij. Als we hard werken tenminste. Want anders is het anders. Die anderse mensen zitten ook. Ja. Nou. Ze doen niet anders dan zitten. Op de bank. Voor de tv. In hun krant. En maar zitten. En maar niksen. Maar dat gaat zomaar niet. Er moet gewerkt worden. De zweep erover. Het zweet onder de oksels vandaan gemept. Desnoods met harde dwang (want zachte dwang werkt natuurlijk niet).

Toch heb ik wel een paar vraagjes. Zachte vraagjes natuurlijk, want ik blijf in stijl.

Vraagje 1:

Wie van al die bikkelhard werkende Nederlanders krijgt er nog daadwerkelijk zweet in de handen van hun dagelijkse werk?

Vraagje 2:

Zouden al die kei- en keihard werkende Nederlanders misschien ietsjes minder hard willen gaan werken zodat ze:
a. zelf een stuk langer blijven leven en er
b. ook nog wat werk voor mij overblijft?

Vraagje 3:

Vindt u het eigenlijk ook niet a-sociaal (in plaats van bewonderingswaardig) dat er zoveel mensen keihard werken, terwijl anderen niet mogen meedoen omdat er voor hen geen werk meer is overgebleven?

Vraagje 4:

En geldt dat ook niet voor de verdeling van andere zaken zoals bijvoorbeeld voedsel?

Vraagje 5:

Waarom wordt er eigenlijk zo keihard gewerkt? Is dat omdat we dan geld overhouden om (in stilte) veel goeds mee te doen? Of toch meer / vooral omdat we onze zelfopgelegde wurghypotheek moeten aflossen? Of omdat we uiteindelijk toch wel al die lekkere luxegoederen willen blijven kunnen betalen?


Nou, dit waren zomaar even wat heel zachte vraagjes. Nu maar hopen dat de antwoorden niet al te hard zullen tegenvallen. Maar daar heb ik eerlijk gezegd geen zacht hoofd in.


2 opmerkingen:

Fokelien zei

zoooo.... jij legt wel heel hardhandig het vuur na aan de schenen! Ik heb mijn antwoorden
1. Ik! Met stofzuigen en dweilen komt veel zweet vrij!
2. Graag zelfs! Een halve MountEverest-strijkberg heb ik voor je overgelaten, lief he!?
3. Ja. Er is werk genoeg voor iedereen, maar de verdeling is niet goed.
4. Zeer zeker.
5. Geld is hier nooit over. Ook geen wurghypotheek, wel een 'gewone'. In stilte (links weet niet wat rechts doet) wordt goed gedaan omdat en vanuit de wetenschap dat we hier zoveel luxe hebben!

Hanneke zei

Mijn antwoorden:
1: IK! bij een opvlieger, of als ik te hard ren om alles toch rond te krijgen...
2b: ik doe dit in drieënhalve dag - dus er is bij mij nog wat voor je over, als je wilt - is wel aan de andere kant van het land....
3: Ja, volledig mee eens!
4: Couldn't agree more! (Maar is weer een heel andere discussie)
5a: Omdat ik het leuk vind
5b: Omdat het moet, om al dat werk in deeltijd af te krijgen
5c: om met het geld wat ik overhoud veel goed te doen - naast natuurlijk in mijn eigen onderhoud te voorzien - dit bij het ontbreken van een hypotheek
5d: Omdat ik vind dat ik mijn talenten moet gebruiken voor het grotere geheel (maar nooit in een fulltime dienstverband, en zijn
nog zóveel andere nuttige en leuke dingen te doen...)