dinsdag 26 april 2011

Paaskater




Tja, ik blogde gisteren wel dat onze Luuk zo protestants deed tegenover onze overdosis aan kerkgang, maar zelf hebben we het inmiddels ook wel een beetje gehad.

Nee, niet met de boodschap van het Paasevangelie, maar wel met een bepaalde typisch Protestantse traditie met Pasen. Ik kom nu al zo'n 54 jaar (Ja, nu u het zegt, dat is precies vandaag. O, dank u wel! Nee, ik vier het verder niet dit jaar) in een of andere Gereformeerde kerkscheuring en elke (ik herhaal élke) Paaszondagochtend moet er naast het orgel ook per se en zo nodig een trompet door de kerk heen tetteren. Hoe origineel kun je zijn. Nu zijn we verder dol op een passend trompetgeluid op menig jazzy, funky en anderszins groovy muziekstuk en zingen wij steevast het aloude "Eens al de bazuinen klinken" uit volle overtuiging mee, maar worden wij desondanks

h o r e n d o l

van de trompet in de Paasmorgendienst in de protestantse kerkafdelingen.

Volgend jaar neem ik de oordopjes mee, die ik onlangs heb gekocht om N.B. popconcerten uit te zitten waarbij het volume hoger staat dan mijn trommelvliezen gespannen staan.
 Of nee, ik ga uitzoeken wie de geluidsterrorist in kwestie was en bied hem een demper aan die, eemaal bevestigd aan zijn toeter, niet meer valt te verwijderen.
Of anders neem ik per direct plaats in de liturgiecommissie en wend ik mijn dwingende invloed aan om dit vermalijde koperwerk met de banvloek te treffen.

Ach, ik met mijn grote mond.

Het zal er wel op uitdraaien dat we, als het zover is, een plaatsje ver van de geluidsbron zullen opzoeken. De zachtmoedigen zullen immers de aarde beërven? Maar ondanks al mijn zachtmoedigheid hoop ik heel erg hard dat daar dan geen Paastrompettisten meer zullen zijn. En ook geen kerkorgels trouwens...

5 opmerkingen:

Zeeuwse Mama zei

Alleen om de blogtitel moest ik al lachen...sorry..;-)
We verschillen van smaak, want juist bij pasen vind ik een trompet juist wel passen, vooral bij het lied 'U zij de glorie' (dat hebben jullie ook vast gezongen ;-))
Ik ben inmiddels ook lichtelijk allergisch voor het geluid van kerkorgels, ik kan er werkelijk niet van genieten. Dat er nog mensen bestaan die denken dat God alléén het geluid van een kerkorgel duldt in een Godshuis, snap ik werkelijk niet ;-)
Misschien wordt het tijd om een kerk op te zoeken waar men geen orgelspel meer betracht, en, met Pasen geen trompetgeschal behoeft ;-))

Greet zei

Van harte gefeliciteerd met Uwes vierenvijftigste verjaardag. En dan durft Purperpol te zeggen dat dat oud is!
Ik mag aannemen dat wij ter gelegener tijd van U vernemen welke geschenken een Heer van Stand zoal ontvangen mocht.

Silvester van der Pol zei

@ Greet

Op mijn dag van verjaring zijn mij een aantal Goede Boeken toegevallen. Als Belezen Heer heb ik veel eerder kennis mogen nemen van het bestaan van de Naardense Bijbel, maar vanaf gisteren kan ik dit Hoogstaande Werk ook eigenhandig aanschouwen. Verder heb ik het boek over het jubileum van een kunstzinnig muzikaal tijdschrift geschreven door de heer B. Toet in ontvanst mogen nemen, zodat ik nu ook kennis zal krijgen aan de smaak van de gewone man.
Daarnaast ben ik bedeeld met een lederen riem, welke ik mij onmiddellijk heb aangetrokken, als u begrijpt wat ik bedoel.

Fokelien zei

Tja. Bij mij ook een paaskater, maar dan anders. Geen trompet, geen orgel, maar ook bijv. geen U zij de glorie! We hadden blijkbaar aan kanselruil moeten doen... ;-)

Greet zei

Allereerst hartelijk dank voor uw uitgebreide communiqué van hedenavond. Ik kan er volledig mee instemmen dat het zeer fraaie geschenken zijn, een Heer van Stand waardig. En zeker, het is mooi streven van Uwes dat Uwes kennis tot zich wenst te nemen van de (wan)smaak van het plebs. Ik moet Uwes echter dringend adviseren ervoor te waken dat Uwes zich niet gaat vereenzelvigen met de smaak van het volk.
Het bedroeft mij te moeten vernemen dat Uwes de broekriem heeft moeten aantrekken. Wellicht liggen er betere tijden in het verschiet.
De Naardense Bijbel is eveneens een prachtige gift. Desalniettemin, het gevaar schuilt erin dat een uwer zonen Uwes het volgende zal vragen: Kennen jullie mensen die het léuk vinden om de Bijbel te lezen?