woensdag 14 maart 2018

Een bruisend stemadvies



Van de week reed ik in Almelo langs de Armeens Apostolische Kerk. Mijn oog viel onmiddellijk op het bord voor het gebouw waarop een affiche was bevestigd van.... de ChristenUnie!

Nog nooit in mijn leven heb ik gezien dat een kerk reclame maakte voor een bepaalde politieke partij. Dus was ik (toch ergens een beetje aangenaam) verrast. Wat je er ook van kunt zeggen, deze broeders zijn niet laf, maar durven openlijk kleur te bekennen.

Iets heel anders in dit verband.
Het valt mij de laatste jaren op dat het woord 'bruisend' bijna overal in de locale politiek zijn intrede heeft gedaan. Synoniemen voor 'bruisend' zijn 'levendig', 'bedrijvig' en 'wervelend'. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de politieke partijen die het woord 'bruisend' veelvuldig gebruiken deze synoniemen graag willen gebruiken. 

Ze bedoelen echter iets anders. Bedoeld wordt dat deze politieke partijen vooral willen dat de zondagsrust onderuit wordt geschoffeld. Ik weet dat ik nu klink als een regelrechte SGP'er, maar dat is dan maar zo. 'Bruisend' is op zich namelijk een nietszeggende term. Maar let maar eens op welke partijen dit containerbegrip vaak gebruiken. Het zijn steevast partijen die aan de liberale kant van het spectrum zitten. Er moet meer kunnen, meer in de betekenis van meer vertier, meer vermaak en daarmee dus minder rust en regelmaat, en vooral minder (nee: totaal geen) aandacht voor stilte en contemplatie. De enige dag die in een enkele gemeente daarvoor nog niet is opgeofferd is de zondag. We willen dóór met ons gezellige, drukke, volle leven. Altijd en overal. En daar past een dito stadscentrum bij. Het hart van de stad als de weerslag van het hart van de burger. Het is niet eens overdreven, denk ik. 

Maar ik laat dit bruistablet graag aan mij voorbijgaan. 
Geef mij maar rust. 
Om te beginnen op de zondag!





1 opmerking:

Ruben zei

De stelling waarop politici op konden reageren:
"Dankzij de huidige coalitie van CDA. Gemeentebelangen, ChristenUnie, D66 en PvdA gaat het goed met Ede. Houden Zo! (Ede Stad, 7 maart 2018)
De meeste politici reageerde positief en of dit dan of niet aan de lokale politiek te danken is kon worden afgeleid of het een coalitie partij betrof.

De reactie die mij trof was die van de Gereformeerde Beginsel Partij.

Citaat:
“Wat ons het diepst teleurstelt van de afgelopen vier jaar is de zondagsontheiliging door de openstelling van winkels. …. God zegt in het vierde gebod: ‘Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is’. Als we zien wat er in de ‘poorten’ van Ede gebeurt, dan moeten we terug, het gaat dus niet goed in Ede.”

Dus geen ambities, economische groei of het milieu(!) maar terug…..