zaterdag 2 december 2017

De hoogmoedige en de deemoedige




De hoogmoedige:

Het ging een beetje verkeerd.
Het ging een andere kant op.
Het ging anders dan we allemaal dachten.
Het liep jammer genoeg niet erg goed.
Het pakte helaas averechts uit.
Een vergissing is menselijk.
Ik kon er niets aan doen.
Ik wist niet beter.
Ik had geen keuze.
Ik ben ook maar een mens.

Ik heb het mogelijk niet goed doordacht.
Ik heb er misschien te weinig aandacht aan besteed.
Ik ben wellicht wat onzorgvuldig geweest.
Ik heb het met de beste wil van de wereld gedaan.
In de haast maak je soms een misser.
Het is denkbaar dat het beter had gekund.
Niets doen was geen optie.
Een volgende keer doen we het vast anders.
Niemand heeft mij daar iets over verteld.
Ik heb er verder niet meer over nagedacht.

Ik dacht dat dit al opgelost was.
Ik kan me het niet meer herinneren.
Ik herken mij niet in deze voorstelling van zaken.
Gaat dit nog over mij?
Ze vroeg er zelf om.
Ik had kortstondig een zwak moment.
Ik was toen even niet op mijn best.
Mijn rol hierin wordt schromelijk overdreven.
Ik was echt niet de enige die verantwoordelijk was.
We zijn er samen ingestapt.
Ik werd hierin aangemoedigd door anderen.
Het lag voornamelijk ergens anders.

Iedereen deed het zo.
Men wilde vooral resultaat zien.
Wij moesten de beste worden.
We willen toch allemaal geld verdienen?
We maken allemaal wel eens fouten.
Ik sta nog steeds achter het proces.
Uiteindelijk gaat het toch om het resultaat.
Met de kennis van nu is het makkelijk praten.
Je moet het in het licht van de tijd zien.
Als je alles van tevoren weet, maak je geen fouten.
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Ik ben slachtoffer van een soort heksenjacht.
Iedereen moet opeens mij hebben.
Alsof ik eropuit was om dit zo te doen.
Ik heb ook goede dingen gedaan
Barbertje moet hangen.
Ik word zwartgemaakt.
Ik weiger om de zondebok te spelen.
Ik heb hierover al eerder mijn excuses gemaakt.
Dit is voor mij inmiddels een gesloten boek.
Ik heb het achter me gelaten.

Je moet niet in het verleden blijven hangen.
Cynisch doen lost niets op.
Ik denk liever in oplossingen.
Van fouten leer je alleen maar. 
Ik kijk liever vooruit.


Koning David:

Tegen U, tegen U alleen heb ik gezondigd.










Geen opmerkingen: