zondag 23 november 2014

De gelijkenis van de idealist en de realist


Twee mensen gingen naar de kerk om te bidden, de een was een idealist en de ander een realist. De idealist stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die milieuonvriendelijk, asociaal of uitbuiters zijn, en dat ik ook niet ben als die zogenaamde realist. Ik ben vegetariër en koop ook altijd uitsluitend ecologische producten. Ik heb zonnepanelen laten installeren en bezit geen auto omdat ik uit principe alles met de fiets of met het openbaar vervoer doe. Ik heb een baan in het welzijnswerk en mijn vrije tijd verdeel ik over biologisch tuinieren en het geven van mantelzorg aan mijn oude moeder. Ik ben lid van de SP en maak mij ook verdienstelijk in het plaatselijke buurtcomité.”

De realist bleef een eind uit de buurt van de idealist, stond eveneens rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben zoals de idealisten die denken dat ze zo geweldig zijn omdat ze zogenaamd allerlei goede dingen doen. In feite hebben ze er geen idee van hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar steekt en vinden ze zichzelf al heel goed als ze hun afval scheiden en rechtsdraaiende yoghurt kopen. Maar als hardwerkende ondernemer zorg  ik ervoor dat veel mensen die anders hun hand moesten ophouden nu tenminste nog een baan hebben en zo voor zichzelf kunnen zorgen. Feitelijk help ik dus veel meer mensen dan zij, omdat mede door mij de economie draaiende blijft en er zodoende ook nog geld is voor goede doelen, waar ik mij trouwens ook nog voor inzet, zoals bij de Rotary Club.”

Zowel de idealist als de realist ging ongerechtvaardigd naar huis. Want wie zichzelf, op welke wijze dan ook, verhoogt zal vernederd worden.


2 opmerkingen:

Greet zei

Al bij de eerste zin: God, ik dank u dat ik niet ben zoals .., dacht ik al: dit gaat fout. Waarom willen mensen (ik incluis) zich altijd beter voelen dan een ander. Bij de AH staat een buitenlandse vrouw die tijdschriften verkoopt maar nog liever zo geld aanneemt. Waarom voel ik me toch veel beter dan die vrouw?

Silvester van der Pol zei

@ Greet. Fout ging het en fout gaat het als we onze oude mens laten voortleven i.p.v. die dagelijks de kop om te draaien. Iedereen zal dit kunnen herkennen want iedereen heeft te strijden tegen de zonde en de zondige oude, menselijke, vleselijke natuur die ingaat tegen wat van de Geest is. Ook jij en ik en daarom dus.