zondag 2 mei 2010

Luilak!













Mijn moordende vraag van gisteren is opgelost door een lezeres bij wie blijkbaar een lampje ging branden dat het bij mij even niet deed.
De reden waarom die baldadige jongelui (ik klink nu als een 80-jarige) onze straten onveilig maakten was Het Luilakfeest. Over het hoe en waarom moet u zelf maar even googlen. Het Luilakfeest. Naar die naam gezien zou zo'n feest mij enorm moeten aanspreken. Toch lukt dat niet. Echte luilakken feesten namelijk niet 's morgens vroeg. Dus dat gajes dat dit wel in de holle hoofden haalde was het tegendeel van luilakken. Het waren juist nijvere bijen, frisse jeugd, montere mannen, kortom: de bloem der natie.

Toch lukt het om de een of andere reden niet om dit plaatje voor ogen te krijgen. Ik verbeeld me eerder dit:

3 opmerkingen:

Jacqueline zei

Het Luilakfeest is volgens mij op de zaterdag voor Pinksteren...

Silvester van der Pol zei

@ Jacqueline: Ja, dat dachten wij hier ook. Maar ook in de nacht voor Koninginnedag schijnt zoiets opeens te mogen in sommige delen van Nederland.

Bree zei

wij hadden in nwgein altijd luilakkers op koninginneochtendvroeg.
gewEldig vond ik dat altijd!